DolomitokKép via ferrata

1. nap:   utazás Magyarországról – Cortina d’ Ampezzo (szállás: kemping)

Délután érkezünk személyautókkal Észak-Olaszországba, a Dolomitok hegység szívében lévő Cortina d' Ampezzo város kempingjébe. Cortina, a Dolomitok királynőjeként emlegetett kisváros rendezte 1956-ban a téli olimpiát.

Kép Napjainkban Cortina Olaszország legnagyobb síparadicsoma, nyáron pedig a túrázók és hegymászók első számú „alaptábora“ és kiindulópontja a Dolomitokban.  Az alpesi város nyüzsgő főutcájáról döbbenetes panoráma nyílik a Dolomitok 2500-3000 m magas csúcsaira.

Szállásunk Cortina d'Ampezzo egyik hangulatos kempingjében lesz, ahol egymás után öt éjszakát töltünk.

Az estét ismerkedéssel és a másnap használatos felszerelések tanulmányozásával töltjük.

2. nap: Cortina d' Ampezzo (1210 m) – Auronzo ház (2320 m) – Lavaredo tornyok – Monte Paterno (2744 m) – Locatelli menedékház (2600 m) – Torre di Toblin (2617 m) – Misurina-tó (1756 m) – Cortina d' Ampezzo (1210 m) (szállás: kemping)

Kép

Cortina kempingjéből autóinkkal utazunk a 2320 m magasan lévő Auronzo ház-ig, ahonnan gyalog indulunk tovább. (Figyelem: az autóút felső szakasza fizetős!)

A Dolomitok egyik leghíresebb területére érkezünk, a Lavaredo tornyok (Tre Cime vagy Drei Zinnen) lábához. Kép

Az ösvény elhalad a gigantikus, helyenként áthajló falú tornyok mellett, majd rövid kaptatóval a Lavaredo-nyeregre (2450 m) vezet bennünket.

Innen indul mai túránk első via ferrátás szakasza, a Monte Paterno csúcsára (2744m).

Az ösvény néhány alagúton keresztül, majd szakadékok mentén vezet, páratlan kilátással a Tre Cime karnyújtásnyira tornyosuló tömbjére.

Ezután rövid törmeléklejtőn kell felkapaszkodnunk, hogy az utolsó, szinte függőlegesbe hajló,biztosított szakaszon felkúszva érjük el a csúcskeresztet.

A levezető út – mely a felvezetőhöz hasonlóan szintén mászós – végig biztosított.

Az alsó szakaszon hosszú, Kép I. világháborús alagutakon átbújva jutunk a Locatelli menedékházhoz (2600 m), ahol ebédszünetet tartunk.

Szint: fel 430 m, le 150 m.

A háztól indul a második via ferrata szakasz, mely főleg kitettsége miatt az előzőnél kissé nehezebb és izgalmasabb. 17 rögzített vaslétra vezet föl a 2617 m magas Torre di Toblin csúcsra, ahonnan nagyszerű panoráma tárul a szemünk elé.

Kitűnő a kilátás a környező hegyekre és a közeli Piai-tavakra. A Toblin-toronyra vezető mászás kihagyható, mivel a túra a Locatelli háztól indul és ide is tér vissza.

Kép Azok tehát akik elfáradtak, a menedékháznál várhatják meg a csapat többi tagját. Ezt követően a Tre Cime nyugati oldala mentén indulunk vissza az Auronzo ház parkolójába, teljesen megkerülve a tornyokat.

Szint összesen: fel 600 m, le 600 m, menetidő: 8 óra.

A túra után legurulunk autóinkkal a Misurina-tó partjára, ahol egy rövid sétát teszünk a tóparton.

Az esti órákban érkezünk vissza cortinai kempingünkbe.

3. nap: Cortina d' Ampezzo (1210 m) – Fiames (1316 m) – Strobel Ferrata – Pta. Fiammas (2300 m) – Cortina d' Ampezzo (1210 m) (szállás: kemping)

Ezúttal is autóinkkal közelítjük meg mai túránk színhelyét, a Pomagagnon gerinc impozáns sziklafalát.

Egy órás kapaszkodó után érkezünk a Strobel ferrata beszállásához; a panoráma már innen is gyönyörű az alattunk elterülő völgyre és a Tofana 3244 méteres hegycsoportjára.

Felszerelésünket felvéve vágunk neki az izgalmas, látványos és kitett útnak.

Félúton egy kis pihenőt tartunk azon a helyen, ahonnan már jól látni a völgy fölé magasodó Pta. Sorapiss 3205 m magas tömbjét.

Kora délután érkezünk a 2300 m magas Pta. Fiammas csúcsra, ahonnan kinyílik előttünk a panoráma: többek közt láthatjuk a Croda Rossa (3146 m) és a Cristallino d' Ampezzo (2918) csúcsokat, valamint a Cinque Torri csoport öt tornyát is.

Miután kellőképpen kipihentük magunkat, előbb a gerincen haladunk, majd egy törmeléklejtőn leereszkedve térünk vissza autóinkhoz.

Szint: fel 985 m, le 985 m, menetidő: 8 óra.

4. nap: Cortina d' Ampezzo (1210 m) – Tre Croci (1806 m) – Guido Lorenzi menedékház (2919 m) – Cristallo di Mezzo (3163 m) – Ivano Dibona Ferrata – Cortina d' Ampezzo  (1210 m) (szállás: kemping)

Kora reggel indulunk és körülbelül fél óra autózást követően érkezünk a Tre Croci hágón (1806m) található parkolóba.

Autóinkat itt hagyjuk, majd egy kellemesen emelkedő ösvényen érjük el a Son Forcia házat, amely a Cristallo-nyeregbe induló felvonó alsó állomása.      http://www.youtube.com/watch?v=uYgG50Q5-rs&feature=related  Kép

A kapszulás lift 20 perc alatt repít minket egészen 2919 m magasra, a keskeny nyeregben megbújó Guido Lorenzi menedékház alá.

Itt magunkra öltjük via ferrata felszerelésünket és a ház teraszától induló Marino Kép Bianchi ferrátán, közel 2 órás mászással érjük el a Cristallo hegytömb második legmagasabb csúcsát, a Cristallo di Mezzót.

A 3163 m magas orom egyben túránk csúcsmagassága is, a kilátás elmondhatatlanul szép: az előző napokban megmászott hegyek mind alattunk fekszenek.

Jó időben még az ausztriai Grossglockner is látszik innen. Kép Csúcsfotó és csúcscsoki után a már megismert útvonalon keresztül jutunk vissza a Lorenzi házhoz, ahol felszereléseinket magunkon hagyva „belekóstolunk“ a Dolomitok egyik leghíresebb via ferrata útvonalába (Ivano Dibona). Kép

Átkelünk a Cliffhanger című amerikai filmből jól ismert 27 m hosszú függőhídon!

Ezt követően visszatérünk a Lorenzi házhoz, ahonnan felvonóval, majd gyalog túrázva jutunk vissza autóinkhoz.

Szint (a felvonó nélkül): fel 400 m, le 400 m, menetidő: 8 óra.

A késő délutáni órákban érkezünk vissza kempingünkbe, ahol a búcsúestünket tartjuk.

5. nap: Cortina d’ Ampezzo – egyéni hazautazás Magyarországra
Reggel indulunk el autóinkkal cortinai kempingünkből és a délutáni órákban érkezünk Magyarországra.

A túrák nehézsége
Ezt a túrát azoknak ajánljuk, akik túráztak már magashegységben, esetleg végigjártak már egy-két könnyebb láncos utat vagy via ferrata/klettersteig túrát.

Az útvonalak mérsékelten nehezek, de a kezünket szinte végig használnunk kell.

Ennek ellenére a túrák biztonságosak és jól biztosíthatóak. Képzett túravezetőinknél pedig további biztosítási felszerelések vannak arra az esetre, ha valaki nagyobb biztonságérzetre vágyik.

Ha elfáradtunk, egy-egy túra ki is hagyható, ilyenkor a kempingben maradhatunk vagy önállóan indulhatunk a Dolomitok felfedezésére.

A túrákhoz átlagosan sportos erőnlét elegendő. Mindenképpen előny, ha rendszeresen szoktál túrázni vagy sportolni.

A túra közepes fizikális állóképességgel – és némi akaraterővel – teljesíthető.

hegyoldal.eoldal@gmail.com

A mappában található képek előnézete Dolomitok