Marmolada - Nyugati Gerinc (HANS Seyffert UT)

Olaszország, Canazei Nehézség: B-C

Nyugatiba

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az Ausztriai A2 autopályán Willach-ig, majd tovább Lienz, Dobiaccio (Dobbiaco), majd Selva, Canazei, belül tovább a Fedaia hago felé, a tó nyugati végén lévő parkolóba. Inside gyalog (2 óra) vagy a Lifttel Pian dei Fiacconii menedékházhoz.
A lift felső állomásától a csúccsal szemben állva jobb kéz felé (nyugatnak) indulunk a jelzett Ösvény. Terepen hosszan gyalogolunk Sziklás alapító, kisebb vízfolyások, tócsák között, többnyire enyhén lefelé. Egy hatalmas, a csúcs felől lefutó sziklagerincet kell alulról megkerülnünk. Ettől a ponttól megkezdjük az emelkedést, amely a csúcsig tart. Elobe törmeléklejtőn kapaszkodunk Foel, majd elérjük a Forcella della Marmolada nevű bevágás alatt kisebb gleccsert. Balra a főcsúcs, a Punta di Penia, jobbra a Gran Vernel (3205 m). A gleccser általában hágóvas nélkül lehet átkelni és komolyabb hasadékok sincsenek. A felső végén tálaljuk egy drótkötél kezdetét.

A túra leírása:
A gleccser felső végétől drótkötél jelzi további utunkat, amely a Forcella della Marmoladához (vezet 2.910 m) (B). Igazából belül indul a via ferrata. A Szük bevágásba egy vezet egy másik oldalról van egy via ferrata Contrin Menedékház felől.
Belsejében Meredek, de vaskampókon, drótkötélbiztosítás mellett kezdjük meg a mászást. Valójában ilyen az egész út: vaskampók hosszú sora a nagy, megdőlt sziklafalakon (BC). Ha szorgalmasan akasztgatunk semmi probléma nem érhet minket. Az előbbi kis gleccser fölött mászunk, majd Lassan elérjük a csúcsgerincet, ahol Szintén drótkötelet találunk (A). Belsejében belepillanthatunk a Marmolada hires, 800 méteres Déli Falaba, amely az extrém sziklamászók számára is komoly kihívást jelentő utak haladnak. A terep meredeksége csökkenés, és hómezőkön áthaladva hamarosan egy csúcskeresztnél vagyunk (előtte kis Büfé üzemel

Lemenet:
Gleccserfelszerelés nélkül mindenképpen egy felmeneti utat válasszuk! Ha felkészültünk, a csúcskereszttől indulhatunk lefelé a gleccser felső szélén, a kelet felé ásítozó szakadék peremen. Odalent a nagy Marmolada gleccserben gyönyörködhetünk, amely majd le kell mennünk. A piros jelzésnél kezdünk lefelé mászni egy tagolt sziklákon. Drótkötél itt nincs, a mászás kb. II bizonytalanabbak használjanak kötelet. Leérve a gleccser szélén tálaljuk magunkat.
Belsejében cikk cakkban, az olykor 10-20 méteres mély, Jeges Ófalu hasadékokat kerülgetve kell egy leereszkednünk melyben látható Pian dei Fiacconii menedékházhoz. Csatoljunk hágóvasat és kössük össze kötéllel egymást!

Megjegyzés:
A Dolomitok legmagasabb csúcsának megmászása a nyugati Gerinc klettersteigjén közepesen nehéz túra: tapasztaltabb Magashegyi túrázók számára remek élmény, kezdőknek Azonban - elsősorban a gleccser miatt - nem való! A hasadozott gleccser miatt hágóvas, jégcsákány és Kötél kötelező, vagy a felmeneti úton ereszkedjünk vissza is! A csúcsot Gyakran tépázzák viharok, villámcsapás, ilyenkor Különösen veszélyes, stabil időjárás mellett csak Induljunk neki!

Mászható időszak:
június-szeptember

Menedékház:
Rif. : Punta Penia, 3.343 m

Felszerelés:
Sisak, Klettersteig-szett, hágóvas, jégcsákány, hegymászóbot, Kötél, ereszkedőeszköz

A mappában található képek előnézete Dolomitok