GIANNI Aglio ViaFerrata

atnezagl olivieri-map

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:

Az Ausztriai A2 autopályán Willach-ig, majd tovább Lienz, Dobiaccio (Dobbiaco). Inside Cortina d'Ampezzo, majd a jobbra Passo Falzarego felé kanyarodunk, végül erről az útról jobbra letérünk Dibona a ház (Rifugio Dibona) felé vezető erdei útra.
A ház Dibona parkolójából indulunk északkeletnek a Pomedes Menedékház (Rifugio Pomedes) felé (2303 m). Belsejében vagy a
: Giuseppe Olivieri ferratan ferratán, vagy a normál Pomedes útján érjük el a beszállást.

Kép

A túra leírása:
Ha a Punta Anna fölött, végigmászva a Pomedes 3. torony alatti biztosított párkányt, nem kanyarodunk le jobbra, vissza a Menedék felé Pomedes, Hanem tovább haladunk a Cortina felé néző hegyoldalban és hamarosan jókora vaslétrán kell fölmásznunk (B). Rövid gyaloglóterep következik, majd Lassan beérünk a Gianni-torony alatti Szük katlanba, amelynek oldalán vezet az ösvény. A Leírások szerint tornyot könnyű terepen balról is meg lehet kerülni az ennek az útnak nem a kiágazását sikerült megtalálni.  Marad tehát Aglio az út, amely az Képomladékos hágóból Meredek, 30 méter körüli felszökéssel indul. Az alsó része kissé nehéz (C), viszont följebb és pár méternyi függőleges Simara koptatott szakasz Ugyancsak megdolgozza a karizmokat (D). Ezen feljutva balra könnyű mászással feljuthatunk a tetejére torony (ez vakvágány) jobbra pedig egy Tofana ablaka (busz de Tofana) felé indulunk tovább. Lépés után pár hajmeresztő szakadék mélyül a jobb oldalunkon, míg a lábunk alól Elfogy az ösvény. Alig cipőorrnyi peremen, majd ki a vascövekeken lépkedünk szakadék Foel. Egyesek szerint a Dolomitok ferrata legkitettebb szakasza amin járunk. Kétségtelen, hogy a szakadék fala behajlik alattunk, ami fokozza a kitettség érzetét.Kép  Végigaraszolgatunk egy párkányon, a pontos biztosításra Különösen figyeljünk pedig itt, mert egy rossz mozdulatnak szabadesés a jutalma. A másik oldalán Traverz fölmászva már barátságosabb és a terep hamarosan egy Tofana ablaka fölött mászunk át.
Belül még további 330 méter kapaszkodás vár rank a csúcsig. Ez nagyobb része Meredek gyaloglás. A félelmetes, fekete csíkozott Komor sziklafalak alatt elobe egy hófogókerítések acél sodronyai és oszlopai között kell fölmásznunk, Helyenként drótkötél segítségével (B), följebb, a hamis tövében kissé nehéz biztosított felmászás következik (BC), és majd hosszú kitett létrák (BC). Felszökést majd újabb Létrát küzdünk le (BC), majd kiérünk a falból csúcs ellaposodó kupolájára. A Tofana di Mezzo csúcskeresztjéig már csak tereplépcsőket kell leküzdenünk Sziklás Alapító gyaloglóterepen
.Kép

Lemenet:
A legegyszerűbben a csaknem a csúcsra vezető Lifttel leereszkedni, de ne feledjük, ez Cortinába visz, így nem tudunk visszajutni a házhoz Dibona (busz nincs, csak stoppal vagy taxival mehetünk vissza a kocsiért.) Gyalog az északi Gerinc leereszkedve, majd balra fordulva egy hatalmas törmelékes lejtőkön jutunk elobe a Giussani menedékházhoz, majd vissza a Dibona házhoz.

Megjegyzés:
Aglio az út valójában egy Tofana di Mezzo megmászásának felső szakasza. Igazi az, ha az Olivieri keresztül ferratán mászunk Foel egy beszállásáig, de a normál Pomedes útján ez egy viszonylag nehéz mászás kikerülhető. A Gianni-toronynál viszont rövid szakaszon Hasonló - ha nem komolyabb - nehézségek várnak rangot. A két komoly ferrata összekapcsolása, kondícióigényes, nehéz túra. A Tofana ablakától lefelé is indulhatunk, kihagyva ezzel a csúcsot, bár az itt vezető törmeléklejtő rendkívül Meredek és omlós.
Víz nincs az úton, 1-2 liter szükséges
!

Mászható időszak:
június-október

Menedékház:
Rifugio Pomedes (2303 m)
Freccia nel Cielo - Felső liftállomás a Tofana di Mezzo csúcsán
Rifugio Giussani (2580 m)

Felszerelés:
Sisak, Klettersteig-szett, kesztyű, túrabot

A mappában található képek előnézete Tofana csoport, Dolomitok, Olaszország.